Friday 1 November 2013

Karangan-Usaha memelihara Bangunan Bersejarah

Usaha-usaha memelihara dan memulihara bangunan bersejarah di Malaysia

1.     Kerajaan
· mendapatkan pengiktirafan dpd badan dunia utk mewartakannya sebagai Warisan Dunia/mewartakannya sebagai warisan kebangsaan. Contohnya, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur umpamanya, telah meletakkan Bangunan Sultan Abdul Samad sebagai bangunan bersejarah yang perlu dipertahankan dalam Pelan Induk Pembangunan Kuala Lumpur. 
·         mengekalkannya walaupun mempunyai nilai komersial untuk pembangunan
·         mengekalkan tajuk mengenainya di dalam buku teks
·    Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan-menjaga struktur binaan bangunan bersejarah
·   Kementerian Pelancongan memasukkannya dalam pakej pelancongan-dijadikan sebagai tempat lawatan wajib bagi pelancong yang mengikuti pakej anjuran Kementerian Pelancongan.Seperti Bangunan Sultan Abdul Samad, Kota A famosa, Istana Jugra dan sebagainya
·         mengadakan pelbagai program untuk memelihara dan memulihara
·    menyediakan dana besar untuk mengekalkannya. Sebagai contohnya, usaha membaik pulih Bangunan Sultan Abdul Samad pada sekitar tahun 2007 yang diselia oleh Jabatan Kerja Raya telah menelan belanja sebanyak RM20 juta.
·     diubah menjadi bangunan muzium yang memaparkan sejarah tertentu. Contohnya, bangunan Balai Polis Bukit Kepong 
·         dijadikan pusat beli-belah atau perniagaan
·         ditukar untuk menjadi bangunan pentabdiran.Sebagai contoh Bangunan Sultan Abdul Samad
·         ditukar menjadi rumah kebajikan seperti anak-anak yatim, orang tua 
·      keterlibatan semua agensi yang berkaitan dengan kerja-kerja penyelidikan dan pembangunan. Sebagai contohnya, Jabatan Arkitek Malaysia dan Jabatan Kerja Raya.
2. Sekolah
·         melukiskannya di dinding sekolah

·         mengadakan pertandingan menulis esei mengenai usaha-usaha menjaga bangunan bersejarah

·         kelab dan persatuan merancang program lawatan ke tempat-tempat bersejarah

·        universiti menjalankan penyelidikan bagi mengenal pasti struktur dan reka bentuk bangunan ini menepati ciri-ciri yg diharapkan

·   pelajar yang mengambil mata pelajaran sejarah menjalankan kajian tentang bangunan-bangunan bersejarah

·     mengindahkan kawasan persekitaran bangunan bersejarah dengan lanskap yang menarik. Kemudahan-kemudahan awam yang terdapat di bahagian dalam mahupun di bahagian persekitaran turut diperbaiki atau ditambah nilai. Sebagai contohnya, Bangunan Sultan Abdul Samad turut dilengkapi dengan kemudahan ‘lift’, alat keselamatan serta tempat meletak kenderaan

2.     Ibu bapa
·         membawa anak-anak semasa musim cuti sekolah melawat bangunan bersejarah
·         menceritakan sejarah mengenai bangunan bersejarah kepada anak-anak

3.     Media massa
·         membuat dokumentari mengenai bangunan bersejarah


No comments:

Post a Comment